"Bila Guru Terkomited"

Bila guru komited dan dedikasi dalam tugas dia adalah petanda baik untuk murid-murid yang dahagakan ilmu. Bagus dan ucapan tahniah kepada guru yang macam ini. Dalam kesesakan pergolakan diri dan perasaan ingin memberontak mulai timbul, seribu satu macam  perkara boleh terjadi. Bahananya ialah sekolah dan budak sekolah yang tidak tau apa-apa. Guru dia bermuka manis dan berdahi lebar dalam apa jua keadaan, tapi urusan kerja berbagai-bagai yang tidak lengkap. Huru hara perjalanan tanggungjawab dalam persekitaran kerja... adakah ia menguntungkan mana-mana pihak. 


Komen kita boleh komen... tapi nak ambil peranan siapalah kita berbanding mereka. Saya kirakan dalam masa yang kita tidak boleh jangka, budak sekolah akan jadi bengap selama yang mungkin. Ia tak akan berhasil diatas peranan yang tidak berfungsi oleh sesiapa sahaja dalam organisasi sesebuah sekolah itu. Macam kita jaga monyet yang baru lahir kat zoo... mereka perlu diberi susu cap ******* yang sama rata isipadunya. Kalau tidak, bila besar nanti dia akan tau mana tuan yang bagi dia susu paling sikit.

Dalam kata lain, orang lain boleh buat sesuka hati, kenapa aku tidak boleh.. YEWWWW... this kind of teacher make me sick nak rasa muntah. 

0 comments: