MRSA Germ







What it is MRSA?
MRSA stands for "methicillin-resistant Staphylococcus aureus." It is a strain of the germ, Staphylococcus aureus (S.aureus) that has developed resistance to most of the antibiotics commonly used to treat staphylococcal infections.

How is MRSA TRANSMITTED?
MRSA is passed from person to person by contact with someone who has MRSA. A person who is infected or colonized with MRSA may have it in their nose as well as on their hands. And whenever they touch others, they can pass the germ along.

What is used to treat MRSA?
Very few antibiotics are effective against the MRSA germ. The most commonly used one is vancomycin. The more it is used, the more chance there is that the MRSA germ will build up resistance to it, just like the MRSA germ has built up resistance to methicillin, oxacillin and nafcillin, the antibiotics that are most effective against non-resistant Staphylococcus aureus.
Saudara pembaca yang dihormati, kuman ini amat merbahaya kepada manusia. Puncanya ialah dari jangkitan kuman yang ada disekeliling kita. Cara kuman ini bekerja mudah saja, dengan memasuki calar, luka dan kulit yang melecet. Kuman ini akan masuk dalam kulit dan memakan isi daging serta tisu-tisu kulit. Kuman ini bekerja dengan cepat dan pantas menguasai seluruh badan manusia. Dia macam nak menghancurkan badan kita. Beberapa kes melihatkan tangan si pesakit hancur/reput dimakan oleh kuman ini. Kuman ini juga dipanggil kuman pemaging.
Di Malaysia, saya rasa sangat kurang hospital yang menyediakan perkhidmatan membasmi kuman ini. Kita boleh ambil ubat antibiotic, tapi ia hanya akan mengalkalikan sahaja kuman itu. Saudara pembaca, makin banyak kita akan pil antibiotic, semakin imun badan kita terhadap penyakit. Pendek kata, kita ni senang-senang sahaja dapat penyakit dan dijangkiti kuman.
Kuman ini boleh menyebabkan kematian dalam masa 5 hari saja. Sama dengan kuasa menyahkan H1N1. Semalam saya tengok Oprah Winfrey show. Dia sedang membicarakan isu dan masalah ini. Saya terus sahaja mencari maklumat dalam internet. Banyak maklumat yang kita boleh baca dan ketahui kalau kita rajin buka internet. Tengok-tengoklah laman sesawang yang membicarakan isu kuman ini.
Sentiasa jaga kebersihan dan cuci tangan selalu. Saya masih ingat pesan mak, cuci kaki sebelum tidur, cuci tangan sebelum makan dan cuci tangan selepas keluar dari tandas.

0 comments: